Saturday, December 21, 2013

Kosher & Halal, «Θρησκευτικές πιστοποιήσεις» με μεγάλο εξαγωγικό ενδιαφέρον

Η λέξη Halal (Χαλάλ) είναι αραβική και σημαίνει κάτι το αποδεκτό σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο, είτε είναι αντικείμενο, είτε είναι προϊόν ή πράξη. Το αντίθετο, δηλαδή το μη αποδεκτό λέγεται Haraam (Χαράαμ).
Τα τρόφιμα που πιστοποιούνται σαν Halal, είναι τα τρόφιμα και τα ποτά που οι μουσουλμάνοι επιτρέπεται να τρώνε ή να πίνουν σύμφωνα με την ισλαμική Σαρία. Αντίθετα, το πιο γνωστό παράδειγμα Haraam (Χαράαμ), δηλαδή μη επιτρεπόμενου τρόφιμου, είναι το χοιρινό – το μόνο κρέας το οποίο λόγω ιστορικών, θρησκευτικών και πολιτισμικών αντιλήψεων περί υγιεινής δεν θεωρείται από τους πιστούς μουσουλμάνους αποδεκτό σαν τρόφιμο. Τα υπόλοιπα κρέατα προκειμένου να θεωρηθούν αποδεκτά (Halal) προϋποθέτουν συγκεκριμένα κριτήρια  που αφορούν την προέλευση του ζώου, την αιτία και τον τρόπο θανάτου καθώς και την επεξεργασία του.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στον τρόπο θανάτου του ζώου, η σφαγή πρέπει να πραγματοποιηθεί με συγκεκριμένη διαδικασία: Ένας πιστός (μουσουλμάνος) πριν από την σφαγή πρέπει να επικαλεστεί το όνομα του Αλλάχ (Bismillah – στο όνομα του Αλλάχ) και να αναφωνήσει στην συνέχεια τρεις φορές Allahu Ακμπάρ  (Ο Θεός είναι ο πιο μεγάλος). Η σφαγή του ζώου γίνεται με κοφτερό μαχαίρι στον λαιμό και το αίμα από τις φλέβες πρέπει να αποστραγγίζεται.
Οι Μουσουλμάνοι καταναλωτές πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ότι ιδιαίτερα τα επεξεργασμένα τρόφιμα είναι επιτρεπόμενα (Halal) όπως και ότι μη διατροφικά προϊόντα, όπως π.χ. καλλυντικά ή φαρμακευτικά προϊόντα, είναι επιτρεπόμενα (Halal) και δεν περιέχουν ζωικά υποπροϊόντα ή άλλα συστατικά που δεν είναι αποδεκτά για την τροφή ή για την χρησιμοποίηση στο σώμα τους.
Τα πρότυπα Halal εγκρίνονται από το διεθνούς φήμης ισλαμικό μη κερδοσκοπικό ίδρυμα Halal Integrity Alliance(IHI) το οποίο εδρεύει στην Μαλαισία και διευθύνεται από τον Darim Dali Hashim, ένα Μαλαισιανό απόφοιτο του Πανεπιστημίου Μπρίστολ (Αγγλία) ο οποίος χειρίζεται άριστα πολλές γλώσσες
μεταξύ των οποίων Γαλλικά, Γερμανικά και Αγγλικά. Η πιστοποίηση των δραστηριοτήτων μιας επιχείρησης και των προϊόντων της σύμφωνα με το πρότυπο Halal  περιλαμβάνει διάφορες κατηγορίες (​Σφαγή των ζώων και σφαγεία,​Παραγωγή, παρασκευή και μεταποίηση τροφίμων, ​Παραγωγή καλλυντικών, ​Υλικά συσκευασίας και αποθήκευσης, ​Μεταφορά, διανομή, χειρισμού κ.α.).
Το μεγαλύτερο μέρος των τροφών μπορούν να θεωρηθούν αποδεκτά (Halal) εκτός από κάποια που απαγορεύονται ρητά : Χοιρινό και υποπροϊόντα, Ζώα που σφάζονται εσφαλμένα ή είναι νεκρά πριν από τη σφαγή, Αλκοολούχα ποτά και οινοπνευματώδη ποτά, Σαρκοφάγα ζώα, αρπακτικά πουλιά και ορισμένα άλλα ζώα, Τροφές μολυσμένες με οποιοδήποτε από τα παραπάνω προϊόντα.
Η πιστοποίηση προϊόντων για μουσουλμάνους καταναλωτές από Ελληνικές επιχειρήσεις είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν ήδη πραγματοποιούν ή επιθυμούν να κάνουν εξαγωγές σε χώρες με μουσουλμανικό πληθυσμό (Μέση Ανατολή, Αραβικές χώρες, Ινδία κ.α.) ή σε δυτικές χώρες όπου μουσουλμάνοι καταναλωτές επιλέγουν τις αγορές τους από μεγάλα δίκτυα αλυσίδων (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Σκανδιναβικές χώρες κα) ή όταν θέλουν να εξασφαλίσουν καλύτερη διείσδυση στην εσωτερική αγορά μαζικής εστίασης που εξυπηρετεί μουσουλμανικό τουρισμό (ξενοδοχεία, εστιατόρια κα). Σε κάθε περίπτωση, η Ευρωπαϊκή αγορά προϊόντων με πιστοποίηση Halalτο έτος 2006 υπολογίστηκε σε 15 δις Ευρώ αλλά σήμερα είναι πολύ μεγαλύτερη.
Η πιστοποίηση προϊόντων Halal παρέχεται από ένα οργανωμένο δίκτυο 160 φορέων και οργανισμών σε ολόκληρο τον κόσμο – και στην Ελλάδα, στην πόλη της Κομοτηνής, από τον τοπικό μουσουλμάνο μουφτή τον οποίο οι άσπονδοι φίλοι μας εξ ανατολών προσπαθούν επίμονα να μετατρέψουν σε μαριονέτα του αρχηγού της τουρκικής ΜΙΤ, Δρα Φιντάν Χακάν. (Σχετικά με το θέμα είναι τα άρθρα μας 6ης Οκτωβρίου 2013 Κύριε Ερντογάν τι σας ενδιαφέρει πως θα εκλέγονται κληρικοί Ελλήνων πολιτών, μουσουλμάνων το θρήσκευμα; και 4ηςΟκτωβρίου 2013 Μα για τόσο ηλίθιους μας περνάτε Κύριε Νταβούτογλου;).
Εκτός όμως από την πιστοποίηση που χορηγείται από το «καταρτισμένο κέντρο Halal Κομοτηνής», στην Ελληνική αγορά δραστηριοποιούνται και ιδιωτικές εταιρίες που παρέχουν πιστοποίηση Halal και από άλλες χώρες όπως είναι η Ελβετία. Κατά την πιστοποίηση ελέγχονται βασικά οι συνταγές και τα συστατικά των υποψήφιων τροφίμων, οι εγκαταστάσεις, οι πρακτικές προσωπικού και το σύστημα διαχείρισης σύμφωνα με τις επιταγές της συγκεκριμένης πιστοποίησης (Halal). Το κόστος της πιστοποίησης κυμαίνεται από 2.000 έως 4.000 Ευρώ ανά έτος, ανάλογα με την ιδιαιτερότητα του (ή των) προϊόντων που θέλουν να πιστοποιηθούν.
.
K&H 4
Διαφημίσεις προϊόντων με σήμα Kosher
.
Αρχές Δεκεμβρίου 2013, ο δραστήριος Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος – ΣΕΒΕ, πραγματοποίησε στην Θεσσαλονίκη ειδική εκδήλωση με θέμα «Θρησκευτικές πιστοποιήσεις Kosher & Halal – Διαβατήριο για εξαγωγές σε πληθυσμούς εβραίων και μουσουλμάνων σε όλο τον κόσμο» και ήδη προχωρά στην καταγραφή ενδιαφέροντος των επιχειρήσεων-μελών του για την σύσταση ομάδας-εργασίας με στόχο την εξεύρεση λύσεων για την από κοινού προμήθεια πιστοποιημένων πρώτων υλών, αλλά και την ανάπτυξη των απαιτούμενων συνεργιών στην παραγωγική διαδικασία.
Είχε προηγηθεί μια άλλη, ανάλογη εκδήλωση με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης -ΣΕΚ, όταν προσκλήθηκε στο Ηράκλειο ο Ραβίνος Alan Ira Silver, Διευθυντής εταιρείας που παρέχει την πιστοποίηση Kosherσε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των τροφίμων, για την ενημέρωση εξαγωγικών επιχειρήσεων της Κρήτης οι οποίες ήδη αναπτύσσουν δραστηριότητα στο Ισραήλ και θεωρούν εξαιρετικά χρήσιμη την πιστοποίηση Kosher για την ευκολότερη διείσδυση τους στην Ισραηλινή αγορά – και όχι μόνο: Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, σύμφωνα με σχετική έρευνα, το 20% των τροφίμων που πωλούνται σε Σούπερμάρκετ, έχουν πιστοποίηση Kosher!
.
K&H-5.
Διαφημίσεις προϊόντων με τα σήμα Halal
 .
Συμπέρασμα: Οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις διαθέτουν μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εμπορική πλευρά που δεν πρέπει να αγνοηθεί. Μπορεί ο πυρήνας τους να αποτελείται από καταναλωτές συγκεκριμένων θρησκειών, αλλά είναι βέβαιο πως επεκτείνεται και πολύ πέρα από αυτόν. Αρκεί βέβαια η επιβάρυνση που συνεπάγονται οι πιστοποιήσεις αυτές να μην αποτελούν εμπόδιο στην απρόσκοπτη και ανταγωνιστική διάθεση των πιστοποιημένων προϊόντων στις αγορές του κόσμου. Σε κάθε περίπτωση, ο τομέας θεωρείται βέβαιο πως θα συνεχίσει να αναπτύσσεται τα επόμενα χρόνια και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας μας είναι καλό να προετοιμάζονται για να ανταποκριθούν καλύτερα στις απαιτήσεις «ειδικών καταναλωτών» σε διάφορες εξαγωγικές αγορές – στόχους!
.
Black-Strip
Λεωνίδας ΚουμάκηςΟ Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες.
Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (πρώτη έκδοση 1992,  η τέταρτη έκδοση το 2008 – περισσότερα στο  e – shop της ιστοσελίδας) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997). Τον Δεκέμβριο 1996 κυκλοφόρησε  τον σύντομο «Aποχαιρετισμό».
facebook-icon-size1analyst-blog

No comments:

Post a Comment