Koρυφαίοι
Γάλλοι διανοούμενοι μεταξύ των οποίων οι Alain Badiou, Etienne Balibar
, Jean-Luc Nancy μαζί με εκατοντάδες Ευρωπαίους στοχαστές υπογράφουν
κείμενο υποστήριξης του ελληνικού λαού, το οποίο δημοσίευσε (21/2/2012) η
διαδικτυακή έκδοση της Liberation και αργότερα η έντυπη. Το κείμενο
υποστήριξης βρίσκεται σε διάφορες γλώσσες στην ιστοσελίδαhttp://www.editions-lignes.com/Save-The-Greek-People.html
και μέχρι σήμερα (20/3/2012) το έχουν υπογράψει περισσότεροι από 1.400
διανοούμενοι και στοχαστές από διάφορες χώρες . Παρακάτω ακολουθεί το
κείμενο υποστήριξης στην Ελληνική γλώσσα:
Τη
στιγμή που ένας στους δύο Έλληνες νέους είναι άνεργος, 25.000 άστεγοι
περιπλανώνται στους δρόμους της Αθήνας, το 30% του πληθυσμού βρίσκεται
κάτω από το όριο της φτώχιας, χιλιάδες οικογένειες υποχρεούνται να
βάλουν τα παιδιά τους σε ιδρύματα προκειμένου να μην πεθάνουν από την
πείνα και το κρύο, νεόφτωχοι και πρόσφυγες δίνουν μάχες για τους
σκουπιδοτενεκέδες στους δημόσιους χώρους, οι «σωτήρες» της Ελλάδας, υπό
το πρόσχημα ότι οι Έλληνες «δεν καταβάλουν αρκετές προσπάθειες»,
επιβάλλουν ένα νέο σχέδιο βοήθειας που διπλασιάζει τη χορηγούμενη
θανατηφόρα δόση. Ένα σχέδιο που καταργεί το εργατικό Δίκαιο και
καταδικάζει τους φτωχούς σε ακραία ένδεια, εξαφανίζοντας παράλληλα τις
μεσαίες τάξεις.
Ο
στόχος δεν είναι σε καμία περίπτωση η «σωτηρία» της Ελλάδας: όλοι οι
οικονομολόγοι που είναι άξιοι του ονόματός τους συμφωνούν επ' αυτού. Το
ζητούμενο είναι να κερδηθεί χρόνος προκειμένου να σωθούν οι πιστωτές
ενώ παράλληλα η χώρα οδηγείται σε μια προδιαγεγραμμένη χρεοκοπία.
Πρωτίστως, το ζητούμενο είναι να μετατραπεί η Ελλάδα σε εργαστήριο
μιας κοινωνικής μεταλλαγής που θα γενικευθεί, σε έναν δεύτερο χρόνο, σε
ολόκληρη την Ευρώπη. Το μοντέλο που δοκιμάζεται πάνω στους Έλληνες είναι
εκείνο μιας κοινωνίας χωρίς δημόσιες υπηρεσίες, στο πλαίσιο της οποίας
τα σχολεία, τα νοσοκομεία και τα ιατρικά κέντρα κατεδαφίζονται, η υγεία
καθίσταται προνόμιο των πλουσίων, οι ευπαθείς πληθυσμοί προορίζονται για
μια προγραμματισμένη εξόντωση, ενώ όσοι εξακολουθούν να έχουν μια
εργασία καταδικάζονται σε ακραίες μορφές εργασιακής επισφάλειας και
οικονομικής εξαθλίωσης.
Προκειμένου
όμως αυτή η αντεπίθεση του νεοφιλελευθερισμού να πετύχει τον στόχο της
χρειάζεται να εγκαθιδρύσει ένα καθεστώς που καταργεί τα πλέον στοιχειώδη
δημοκρατικά δικαιώματα. Με διαταγή των σωτήρων, βλέπουμε λοιπόν να
εγκαθίστανται στην Ευρώπη κυβερνήσεις τεχνοκρατών που περιφρονούν τη
λαϊκή κυριαρχία. Πρόκειται για ένα σημείο καμπής όσον αφορά στα
κοινοβουλευτικά καθεστώτα στο πλαίσιο των οποίων βλέπουμε τους
«αντιπροσώπους του λαού» να εξουσιοδοτούν εν λευκώ τους ειδικούς και
τους τραπεζίτες, απαρνούμενοι την υποτιθέμενη εξουσία τους να
αποφασίζουν. Ένα είδος κοινοβουλευτικού πραξικοπήματος, το οποίο
προσφεύγει, μεταξύ άλλων, και σε ένα διευρυμένο κατασταλτικό οπλοστάσιο
απέναντι στις λαϊκές διαμαρτυρίες. Έτσι, από τη στιγμή που οι βουλευτές
επικύρωσαν την διαμετρικά αντίθετη με την εντολή που είχαν λάβει σύμβαση
που τους υπαγόρευσε η Τρόικα (Ευρωπαϊκή Ένωση, Κεντρική Ευρωπαϊκή
Τράπεζα, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο), μια εξουσία στερούμενη
δημοκρατικής νομιμότητας υποθήκευσε το μέλλον της χώρας για τα επόμενα
τριάντα ή σαράντα χρόνια.
Παράλληλα,
η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να δημιουργήσει έναν δεσμευμένο τραπεζικό
λογαριασμό στον οποίον θα κατατίθεται απευθείας η βοήθεια προς την
Ελλάδα προκειμένου να χρησιμοποιείται αποκλειστικά προς όφελος του
χρέους. Τα έσοδα της χώρας οφείλουν να αφιερώνονται κατά «απόλυτη
προτεραιότητα» στην εξόφληση των πιστωτών και, εφόσον παραστεί ανάγκη,
να κατατίθενται απευθείας σε αυτόν τον λογαριασμό την διαχείριση του
οποίου έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Σύμβαση υπαγορεύει ρητά ότι
κάθε νέα υποχρέωση που θα προκύπτει στο πλαίσιό της θα διέπεται από το
αγγλικό δίκαιο, το οποίο απαιτεί υλικές εγγυήσεις, ενώ οι διενέξεις θα
εκδικάζονται από τα δικαστήρια του Λουξεμβούργου, με την Ελλάδα να
έχει αποποιηθεί εκ των προτέρων κάθε δικαίωμα προσφυγής ενάντια σε όποια
κατάσχεση αποφασίσουν οι πιστωτές της. Για να ολοκληρωθεί η εικόνα, οι
ιδιωτικοποιήσεις έχουν ανατεθεί σε ένα Ταμείο υπό τη διαχείριση της
Τρόικας στο οποίο θα κατατίθενται οι τίτλοι ιδιοκτησίας των δημοσίων
αγαθών. Εν συντομία, έχουμε να κάνουμε με μια γενικευμένη λεηλασία,
χαρακτηριστικό γνώρισμα του χρηματοπιστωτικού καπιταλισμού που
προσφέρει εν προκειμένω στον εαυτό του μια θεσμική καθοσίωση. Στο βαθμό
που πωλητές και αγοραστές θα κάθονται στην ίδια πλευρά του τραπεζιού,
δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία ότι το εν λόγω εγχείρημα
ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί πραγματικό συμπόσιο για τους αγοραστές.
Όλα
τα μέτρα που έχουν ληφθεί έως τώρα είχαν ως μοναδικό αποτέλεσμα την
εμβάθυνση του ελληνικού εθνικού χρέους το οποίο, με τη βοήθεια των
σωτήρων που δανείζουν με τοκογλυφικά επιτόκια, έχει κυριολεκτικά
εκτοξευθεί στα ύψη προσεγγίζοντας το 170% ενός ακαθάριστου εθνικού
προϊόντος σε ελεύθερη πτώση, ενώ το 2009 δεν αντιπροσώπευε παρά το 120%.
Μπορεί κανείς να στοιχηματίσει ότι αυτός ο εσμός σχεδίων σωτηρίας -τα
οποία παρουσιάζονται κάθε φορά ως «τελικά»- δεν στόχευε παρά στο να
εξασθενίσει ολοένα και περισσότερο τη θέση της Ελλάδας ούτως ώστε,
στερούμενη κάθε δυνατότητας να προτείνει από μόνη της τους όρους μιας
ανασυγκρότησης, να εξαναγκαστεί να εκχωρήσει τα πάντα στους πιστωτές της
υπό τον εκβιασμό «καταστροφή ή λιτότητα». Η τεχνητή και καταναγκαστική
επιδείνωση του προβλήματος του χρέους χρησιμοποιήθηκε σαν όπλο εφόδου
για την άλωση μιας κοινωνίας στο σύνολό της.
Σκόπιμα
χρησιμοποιούμε εδώ όρους που ανήκουν στη στρατιωτική ορολογία:
πρόκειται σαφώς για έναν πόλεμο που διεξάγεται με τα μέσα της
οικονομίας, της πολιτικής και του δικαίου, έναν πόλεμο ταξικό εναντίον
ολόκληρης της κοινωνίας. Και τα λάφυρα που η χρηματοπιστωτική τάξη
υπολογίζει να αποσπάσει από «τον εχθρό» είναι τα κοινωνικά κεκτημένα και
τα δημοκρατικά δικαιώματα, αλλά αυτό που διακυβεύεται σε τελική ανάλυση
είναι η δυνατότητα για μια ανθρώπινη ζωή. Και η ζωή εκείνων που δεν
παράγουν ή δεν καταναλώνουν αρκετά σε σύγκριση με τις στρατηγικές
μεγιστοποίησης του κέρδους, δεν πρέπει να διατηρηθεί.
Έτσι,
η αδυναμία μιας χώρας πιασμένης στη μέγγενη της χωρίς όρια
κερδοσκοπίας και των καταστροφικών σχεδίων σωτηρίας, γίνεται η μυστική
πόρτα από την οποία εισβάλλει βίαια ένα μοντέλο κοινωνίας σύμφωνο προς
τις απαιτήσεις του νέο-φιλελεύθερου φονταμενταλισμού. Μοντέλο που
προορίζεται για ολόκληρη την Ευρώπη και πέραν αυτής. Αυτό είναι το
πραγματικό διακύβευμα, και γι αυτό η υπεράσπιση του ελληνικού λαού δεν
είναι συρρικνώσιμη σε μια χειρονομία αλληλεγγύης ή αφηρημένης
ανθρωπιάς: διακυβεύεται το μέλλον της δημοκρατίας και η τύχη των
ευρωπαϊκών λαών. Παντού η «επιτακτική αναγκαιότητα» μιας «οδυνηρής αλλά
σωτήριας» λιτότητας θα μας παρουσιαστεί ως το μέσον για να αποφύγουμε τη
μοίρα της Ελλάδας, ενώ οδηγεί κατευθείαν σε αυτήν.
Μπροστά
σε αυτή την οργανωμένη επίθεση ενάντια στην κοινωνία, μπροστά στην
καταστροφή και των τελευταίων νησίδων της δημοκρατίας, καλούμε τους
συμπολίτες μας, τους γάλλους και ευρωπαίους φίλους μας να εκφρασθούν
σθεναρά. Δεν πρέπει να αφήσουμε το μονοπώλιο του λόγου στους ειδήμονες
και στους πολιτικάντηδες. Το γεγονός ότι το αίτημα κυρίως των γερμανών
και των γάλλων ιθυνόντων είναι η απαγόρευση πλέον των εκλογών στην
Ελλάδα μπορεί να μάς αφήνει άραγε αδιάφορους; Ο στιγματισμός και η
συστηματική δυσφήμηση ενός λαού δεν θα άξιζε άραγε μια απάντηση; Είναι
δυνατόν να μην υψώσουμε την φωνή μας ενάντια στη θεσμική δολοφονία του
ελληνικού λαού; Και μπορούμε άραγε να σιωπούμε μπροστά στην
καταναγκαστική εγκαθίδρυση ενός συστήματος που θέτει εκτός νόμου ακόμη
και την ίδια την ιδέα της κοινωνικής αλληλεγγύης;
Βρισκόμαστε
σε ένα σημείο μη επιστροφής. Είναι επείγον να δώσουμε τη μάχη των
αριθμών και τον πόλεμο των λέξεων για να αναχαιτίσουμε την
ακραίο-φιλελεύθερη ρητορική του φόβου και της παραπληροφόρησης. Είναι
επείγον να αποδομήσουμε τα μαθήματα ηθικής που συσκοτίζουν την
πραγματική διαδικασία που εκτυλίσσεται μέσα στην κοινωνία. Είναι κάτι
περισσότερο από επείγον να απομυθοποιήσουμε τη ρατσιστική εμμονή περί
ελληνικής «ιδιαιτερότητας» που φιλοδοξεί να αναγάγει τον υποτιθέμενο
εθνικό χαρακτήρα ενός λαού (τεμπελιά ή κατά βούληση πονηριά) σε
πρωταρχική αιτία μιας κρίσης η οποία στην πραγματικότητα είναι
παγκόσμια. Αυτό που μετρά σήμερα δεν είναι οι ιδιαιτερότητες,
πραγματικές ή φαντασιακές, αλλά τα κοινά: η τύχη ενός λαού που θα
επηρεάσει και τους άλλους.
Πολλές
τεχνικές λύσεις έχουν προταθεί για να βγούμε από το δίλημμα «ή
καταστροφή της κοινωνίας ή πτώχευση» (πράγμα που σημαίνει, το βλέπουμε
σήμερα: «και καταστροφή και πτώχευση»). Όλες οι λύσεις πρέπει να
εξεταστούν σαν στοιχεία στοχασμού προκειμένου να οικοδομήσουμε μιαν
άλλη Ευρώπη. Αλλά κατ' αρχάς πρέπει να καταγγείλουμε το έγκλημα, να
αναδείξουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ελληνικός λαός, εξ
αιτίας των «σχεδίων βοήθειας» τα οποία έχουν συλληφθεί από και για τους
κερδοσκόπους και τους πιστωτές. Τη στιγμή που ένα κίνημα υποστήριξης
υφαίνεται σε όλο τον κόσμο, όπου τα δίκτυα Ιντερνέτ βουίζουν από
πρωτοβουλίες αλληλεγγύης, οι γάλλοι διανοούμενοι θα ήταν άραγε οι
τελευταίοι που θα ύψωναν τη φωνή τους υπέρ της Ελλάδας; Χωρίς να
περιμένουμε περισσότερο, ας πολλαπλασιάσουμε τα άρθρα, τις παρεμβάσεις
στα μέσα, τις συζητήσεις, τις εκκλήσεις, τις διαδηλώσεις. Γιατί κάθε
πρωτοβουλία είναι καλοδεχούμενη, κάθε πρωτοβουλία είναι επείγουσα. Σε
ό,τι μας αφορά, ιδού τι προτείνουμε: να προχωρήσουμε τάχιστα στη
δημιουργία μιας ευρωπαϊκής επιτροπής διανοουμένων και καλλιτεχνών για
την αλληλεγγύη προς τον ελληνικό λαό που αντιστέκεται.
Αν δεν είμαστε εμείς, ποιος θα είναι;
Αν δεν είναι τώρα, πότε θα είναι;
Sauvons le peuple grec de ses sauveurs !
Si vous souhaitez associer votre nom à cet appel, merci de compléter le formulaire figurant au bas du texte.
Au
moment où un jeune Grec sur deux est au chômage, où 25 000 SDF errent
dans les rues d’Athènes, où 30% de la population est tombée sous le
seuil de pauvreté, où des milliers de familles sont obligées de placer
leurs enfants pour qu’ils ne crèvent pas de faim et de froid, où
nouveaux pauvres et réfugiés se disputent les poubelles dans les
décharges publiques, les « sauveurs » de la Grèce, sous prétexte que les
Grecs « ne font pas assez d’efforts », imposent un nouveau plan d’aide
qui double la dose létale administrée. Un plan qui abolit le droit du
travail, et qui réduit les pauvres à l’extrême misère, tout en faisant
disparaître du tableau les classes moyennes.
Le but ne saurait être le « sauvetage » de la Grèce : sur ce point,
tous les économistes dignes de ce nom sont d’accord. Il s’agit de
gagner du temps pour sauver les créanciers tout en menant le pays à une
faillite différée. Il s’agit surtout de faire de la Grèce, avec la
collaboration active de sa propre classe dirigeante, le laboratoire d’un
changement social qui, dans un deuxième temps, se généralisera à toute
l’Europe. Le modèle expérimenté sur les Grecs est celui d’une société
sans services publics, où les écoles, les hôpitaux et les dispensaires
tombent en ruine, où la santé devient le privilège des riches, où les
populations vulnérables sont vouées à une élimination programmée, tandis
que ceux qui travaillent encore sont condamnés aux formes extrêmes de
la paupérisation et de la précarisation.
Mais pour que cette offensive du néolibéralisme puisse arriver à
ses fins, il faut instaurer un régime qui fait l’économie de droits
démocratiques les plus élémentaires. Sous l’injonction des sauveurs, on
voit donc s’installer en Europe des gouvernements de technocrates qui
font fi de la souveraineté populaire. Il s’agit d’un tournant dans les
régimes parlementaires où l’on voit les « représentants du peuple »
donner carte blanche aux experts et aux banquiers, abdiquant leur
pouvoir décisionnel supposé. Un coup d’Etat parlementaire en quelque
sorte, qui fait aussi appel à un arsenal répressif amplifié face aux
protestations populaires. Ainsi, dès lors que les députés ont ratifié la
convention dictée par la troïka (l’Union européenne, la Banque centrale
européenne et le Fonds monétaire international), diamétralement opposée
au mandat qu’ils avaient reçu, un pouvoir dépourvu de légitimité
démocratique aura engagé l’avenir du pays pour trente ou quarante ans.
Parallèlement l’Union européenne s’apprête à constituer un compte
bloqué où serait directement versée l’aide à la Grèce afin qu’elle soit
employée uniquement au service de la dette. Les recettes du pays
devraient être en « priorité absolue » consacrées au remboursement de
créanciers, et, si besoin est, directement versées à ce compte géré par
l’Union européenne. La convention stipule que toute nouvelle obligation
émise dans son cadre sera régie par le droit anglais, qui engage des
garanties matérielles, alors que les différends seront jugés par les
tribunaux du Luxembourg, la Grèce ayant renoncé d’avance à tout droit de
recours contre une saisie décidée par ses créanciers. Pour compléter le
tableau, les privatisations sont confiées à une caisse gérée par la
troïka, où seront déposés les titres de propriété de biens publics.
Bref, c’est le pillage généralisé, trait propre du capitalisme financier
qui s’offre ici une belle consécration institutionnelle. Dans la mesure
où vendeurs et acheteurs siégeront du même côté de la table, on ne
doute guère que cette entreprise de privatisation soit un vrai festin
pour les repreneurs (qu’ils soient grecs ou étrangers)…
Or toutes les mesures prises jusqu’à maintenant n’ont fait que
creuser la dette souveraine grecque et, avec le secours de sauveurs qui
prêtent à des taux usuraires, celle-ci a carrément explosé en approchant
des 170% d’un PIB en chute libre, alors qu’en 2009 elle n’en
représentait encore que 120%. Il est à parier que cette cohorte de plans
de sauvetage - à chaque fois présentés comme « ultimes » - n’a eu
d’autre but que d’affaiblir toujours davantage la position de la Grèce
de sorte que, privée de toute possibilité de proposer elle-même les
termes d’une restructuration, elle soit réduite à tout céder à ses
créanciers sous le chantage de « la catastrophe ou l’austérité ».
L’aggravation artificielle et coercitive du problème de la dette a
été utilisée comme une arme pour prendre d’assaut une société entière.
C’est à bon escient que nous employons ici des termes relevant du
domaine militaire : il s’agit bel et bien d’une guerre conduite par les
moyens de la finance, de la politique et du droit, une guerre de classe
contre la société entière. Et le butin que la classe financière compte
arracher à « l’ennemi », ce sont les acquis sociaux et les droits
démocratiques, mais au bout du compte, c’est la possibilité même d’une
vie humaine. La vie de ceux qui ne produisent ou ne consomment pas assez
au regard des stratégies de maximisation du profit, ne doit plus être
préservée.
Ainsi, la faiblesse d’un pays pris en étau entre la spéculation
sans limites et les plans de sauvetage dévastateurs, devient la porte
dérobée par où fait irruption un nouveau modèle de société conforme aux
exigences du fondamentalisme néolibéral. Modèle destiné à toute l’Europe
et plus si affinités. C’est le véritable enjeu et c’est pour cela que
défendre le peuple grec ne se réduit pas à un geste de solidarité ou
d’humanité abstraite : l’avenir de la démocratie et le sort des peuples
européens sont en question. Partout la « nécessité impérieuse » d’une
austérité « douloureuse, mais salutaire » va nous être présentée comme
le moyen d’échapper au destin grec, alors qu’elle y mène tout droit.
Devant cette attaque en règle contre la société, devant la
destruction des derniers îlots de la démocratie, nous appelons nos
concitoyens, nos amis français et européens à s’exprimer haut et fort.
Il ne faut pas laisser le monopole de la parole aux experts et aux
politiciens. Le fait qu’à la demande des dirigeants allemands et
français en particulier la Grèce soit désormais interdite d’élections
peut-il nous laisser indifférents ? La stigmatisation et le dénigrement
systématique d’un peuple européen ne mériteraient-ils pas une riposte ?
Est-il possible de ne pas élever sa voix contre l’assassinat
institutionnel du peuple grec ? Et pouvons-nous garder le silence devant
l’instauration à marche forcée d’un système qui met hors la loi l’idée
même de solidarité sociale ?
Nous sommes au point de non-retour. Il est urgent de mener la
bataille des chiffres et la guerre des mots pour contrer la rhétorique
ultralibérale de la peur et de la désinformation. Il est urgent de
déconstruire les leçons de morale qui occultent le processus réel à
l’œuvre dans la société. Il devient plus qu’urgent de démystifier
l’insistance raciste sur la « spécificité grecque », qui prétend faire
du caractère national supposé d’un peuple (paresse et roublardise à
volonté) la cause première d’une crise en réalité mondiale. Ce qui
compte aujourd’hui ne sont pas les particularités, réelles ou
imaginaires, mais les communs : le sort d’un peuple qui affectera tous
les autres.
Bien des solutions techniques ont été proposées pour sortir de
l’alternative « ou la destruction de la société ou la faillite » (qui
veut dire, on le voit aujourd’hui : « et la destruction et la
faillite »). Toutes doivent être mises à plat comme éléments de
réflexion pour la construction d’une autre Europe. Mais d’abord il faut
dénoncer le crime, porter au grand jour la situation dans laquelle se
trouve le peuple grec à cause des « plans d’aide » conçus par et pour
les spéculateurs et les créanciers. Au moment où un mouvement de soutien
se tisse autour du monde, où les réseaux d’Internet bruissent
d’initiatives de solidarité, les intellectuels français seraient-ils
donc les derniers à élever leur voix pour la Grèce ? Sans attendre
davantage, multiplions les articles, les interventions dans les médias,
les débats, les pétitions, les manifestations. Car toute initiative est
bienvenue, toute initiative est urgente.
Pour nous, voici ce que nous proposons : aller très vite vers la
formation d’un comité européen des intellectuels et des artistes pour la
solidarité avec le peuple grec qui résiste. Si ce n’est pas nous, ce
sera qui ? Si ce n’est pas maintenant, ce sera quand ?
Vicky Skoumbi, rédactrice en chef de la revue « αληthεια »,
Athènes, Michel Surya, directeur de la revue « Lignes », Paris, Dimitris
Vergetis, directeur de la revue « αληthεια », Athènes.
Et :
Giorgio Agamben, Diamanti Anagnostopoulou, Enzo Apicella, Albena
Azmanova, Daniel Alvara,Alain Badiou, Jean-Christophe Bailly, Etienne
Balibar, Fernanda Bernardo, David Berry, Sylvie Blocher, Laura Boella,
Carlo Bordini, Hervé le Bras, Roberto Bugliani, Daniela Calabro, Claude
Cambon, Maria Elena Carosella, Barbara Cassin, Bruno Clément, Danielle
Cohen-Levinas, Christiane Cohendy, Yannick Courtel, Martin Crowely, Rolf
Czeskleba-Dupont, Michel Deguy, Michel Didelot, Didier Deleule, Claire
Denis, Georges Didi-Huberman, Costas Douzinas, Riccardo Drachi-Lorenz,
Marie Ducaté, Leili Echghi, Les Economiste Atterrés, Roberto Esposito,
Camille Fallen, Celine Flecheux, Chiara Frugoni, Ivetta Fuhrmann, Enzo
Gallori, Jean-Marie Gleize, Francesca Isidori, Clio Karabelias, Jason
Karaïndros, Stathis Kouvelakis, Pierre-Philippe Jandin, Fréderic Lordon,
Jeremy Leaman, Jérôme Lèbre, Marie-Magdeleine Lessana, Jacques Lezra,
Gianna Licchetta, Marco Mamone Capria Jean-Clet Martin, Pr. Jobst Meyer,
Pierre Murat, Jean-Luc Nancy, Maurizio Neri, Gloria Origgi, Marco
Palladini, Timothy Perkins, Matthaios Petrosino, Nicola Predieri,
Stefano Pippa, Philippe Rahme, Jacques Rancière, Haris Raptis, Judith
Revel, Elisabeth Rigal, Franco Romanò, Avital Ronell, Jacob Rogozinski,
Alessandro Russo, Hugo Santiago, Ingo Schmidt, Beppe Sebaste, Giacomo
Sferlazzo, Amalia Signorelli, Michèle Sinapi, Maria Giulia Soru,
Benjamin Swaim, Bruno Tackels, Enzo Traverso, Gilberte Tsaï, Catherine
Velissaris, Frieder Otto Wolf
Si vous souhaitez associer votre nom à cet appel, merci de compléter le formulaire ci-dessous
No comments:
Post a Comment